Tri principa – Svest, um, misao nisu rad na duhovnosti, nisu put ka prosvetljenju šta god vam to
značilo, nije ni put ka saznavanju nečeg novog u kom se nešto radi, trenira,
uči. Tri principa nas uvode u direktnu samospoznaju
u onom momentu kad to sebi dozvolimo, odlučimo. Ta spoznaja, uvid ne zahteva rad, borbu,
učenje, ona je jasna, direktna, i posledica te spoznaje može biti rušenje ˝kule
od karata˝ koju smo sami izgradili izvlačenjem jedne jedine karte ako to
odlučimo. Smešno je poverovati kad nam neko kaže da treba da se ˝budimo˝ a
znamo da smo već budni, dovoljno je da se umijemo, odstranimo krmelje i da
˝progledamo˝.
Uobičajeno je da se plašimo
naglih promena u životu, pa se isto tako ponašamo i kad intelektualno
prepoznamo ono na šta nam tri principa ukazuju u sopstvenom iskustvu. Promene zaustavlja strah koji kao takav i ne
primećujemo nego nam je lakše da ˝ulazimo u hladnu vodu˝ malo po malo da se ne
bi šlogirali. Gledao sam starije i
mudrije kako ulaze u vodu, pokvase se rukama po telu i skoče, ne produžavaju
agoniju ulaska, nego skoče zaplivaju i hladnoća nestaje kretanjem, jer se ne odupiru, ne grče pri svakom koraku.
Nauka i materijalistička i kvantna donose nova saznanja,
nađu metode da ta saznanja potvrde i tako formiraju znanja. Kakvo
je to znanje koje se konstantno menja, kao kad u punu čašu dolivamo vodu i
koliko dolijemo toliko iscuri, pa iscuri delom staro a delom i novo i
neprestano tako, jel to što nauka donosi istina ili verovanje u znanje? Znanje
uvek ide zajedno sa neznanjem jer je samo po sebi ograničeno.
I sa sopstvenim znanjima je ista stvar, ono što znamo o
sebi, o drugima se neprestano menja a isto tako verujemo u sopstveno
znanje. Naučimo matematiku, naučimo
jezik, naučimo da plivamo, da vozimo, da radimo neki posao i to je da ga tako
nazovem tehničko znanje, ali da li je znanje da sam ja ovakav ili onakav,
siguran, nesiguran, pošten, stidljiv, hrabar, ljut, srećan, to je promenljivo
od situacije do situacije, ne baš tako često ali veoma promenljivo, dakle to znanje nije istina nego verovanje u znanje
o sebi. Isto je i sa našim znanjem o drugima, i oni se neprestano
menjaju. Svaki put kad se setimo nekog
ranijeg doživljaja, situacije mi ga samim tim podsećanjem i ˝boravkom˝ u njemu
menjamo jer se zbog promena koje živimo menja i percepcija. Jedan deo oduzmemo,
nešto dodamo, i da li je to znanje.
Kakve su posledice verovanja u sopstveno znanje? Znanje
je uvek ograničeno, limitirano, promenljivo je. To znači i da je misao
ograničena limitirana. Ako je
ograničena ona automatski proizvodi sukob. Misao – znanje mi kaže da sam
Srbin, Hrvat, Englez, Rus, Indijac, Indijanac, to automatski proizvodi sukob.
Kaže mi i da sam Zemunac i to proizvodi sukob. Kaže mi i da sam pravoslavac,
katolik, musliman, vernik, nevernik i to proizvodi sukob. Kaže mi da sam beo,
crn, žut, crven, i to proizvodi sukob. Kaže mi da sam mudar, hrabar, stidljiv,
ljut, siguran, depresivan, blesav, pošten, vegan, mesožder i još mnogo toga i
to donosi sukob. Misao mi kaže da sam plav, mršav, da imam male uši, kriv nos,
krivu kičmu, ili da ona ima male ili velike grudi, mali ili veliki stomak,
nenapućena usta, krive noge, čoškasta kolena i to pravi sukob. Opažanje,
percepcija mi kaže da je nešto lepo, korisno a misao mi kaže da ja to nemam, ta
misao raste formira želju da mi baš to treba, da to moram da imam i to kreira
sukob. Doživim nešto lepo, neopisivo i želim da se to ponovi, ta težnja
proizvodi sukob. Misao mi kaže da imam problem i tada rešenje problema tražim u
svom iskustvu a da je tu rešenje ne bi imao problem, pa je i to sukob. Pod
sukobom prvenstveno podrazumevam sukob
sa samim sobom jer on je najteži, tek
kasnije slede lakši sukobi sa drugima.
Ja sam čovek, za to mi nije potrebna misao, pod tim čovek podrazumevam i
muški i ženski rod.
Um se brani od naglih promena, jer je navikao da se nečim
bavi, i zgodnije mu je i lakše da uči korak po korak nego da dopusti da nije u
pravu i da pravi velike zaokrete. Zato i odlaže promene i konstantno traži nove
odgovore, nova učenja, gurue, nove zabave.
Slede odgovori na stavove i pitanja iz razgovora koje sam
imao a i iz samoposmatranja, zašto odlažemo promene, čemu se opiremo i čega se
plašimo kad sagledamo sopstveno iskustvo a imamo pred sobom uvid u sasvim jasne
posledice koje živimo zbog verovanja u sopstveno znanje.
Postoji delimičan strah
od gubljenja identiteta – ko sam
ja ako moja verovanja i ˝znanja˝ o meni
nisu istina. Iskustvo koje imam ne
nestaje, samo prestaje pridavanje na važnosti, na značaju sopstvenim stavovima,
ocenama jer su promenljiva, i ograničavajuća.
Strah od nestanka sećanja, uspomena lepih i
ružnih. One ne nestaju to su moja
iskustva, tu su i dalje.
Strah kako ću delovati, odgovarati, razgovarati
ako se ne oslanjam na sopstveno verovanje, znanje. Veći deo komunikacije se i
inače odvija bez procesa mišljenja, jer smo usvojili stavove, ocene, reakcije,
to su postala znanja, odatle komuniciramo, a iz memorije vadimo samo podatke
koji potvrđuju i brane naše stavove i uverenja. Kad bi mislili o svemu onom što
izgovaramo mnogo toga ne bi bilo rečeno ili bi bilo rečeno drugačije. Treba li
da vas podsećam da imate inteligenciju uvek na raspolaganju. Najkraća
definicija: inteligencija je sposobnost čitanja između redova. Ova
definicija nije potpuna, ograničena je
ali je jasna. Meni na primer inteligencija kaže da što je više novih lekova još
je više bolesti i pacijenata umesto da je više zdravlja. Kaže mi kad vidim
teroristički akt da su oni koji su ga
kreirali upravo isti oni koji nam nude odbranu i rešenja tako što nam ugrožavaju
ranije ostvarena prava, jer samo oni imaju korist, i da su žrtve i izvršioci samo
kolateralna šteta. Kaže mi da iako se ratovi vode da bi se smanjila populacija,
čovečanstvo je sve brojnije, jer život, ljubav uvek pobeđuje. Inteligencija mi
kaže da priroda uvek nađe rešenje za zagađenja koja joj čovek nanosi, i da su
nekad manje nekad više drastična. Inteligencija mi kaže da piramide i drugi
monumentalni tragovi istorije nisu rukom klesani i slagani. Inteligencija mi
kaže kad čujem da sam konj ne moram razmišljati o tome, pitati se da li jesam
ili nisam i braniti se. Inteligencija mi kaže da kad čujem da sam lep, zgodan,
neophodan samo trenutni stav neke osobe i da to nema veze samnom, da ne treba da
poverujem u to. Inteligencija mi kaže da ako ne uživam u putovanju do
postizanja cilja, uživanje na cilju će biti kratkotrajno. Inteligencija mi kaže
da ne postoji mrak, tama, postoji samo manji ili veći nedostatak svetla i to ne
samo zato što su nam čula ograničena, nego zato što je um zatamnjen usmerenošću
na tamu. Inteligencija samnom korača
samo tada kad nema verovanja, stavova, obmana.
Postoji i strah od
gubljenja emocija. Da ne razglabam mnogo emocije su mešavina ljubavi i
straha. Što je strah veći emocija je niža. Na primer hrabrost je na sredini skale emocija
pa je u njoj sadržana ista količina straha kao i ljubavi. Potreba da se
iskazuje hrabrost je ustvari pokušaj sakrivanja straha. Uz strah automatski ide
zavist, mržnja, arogancija, agresija, nasilje. Krivica i sramota sadrže ogromnu
količinu straha i ne retko vode u destrukciju.
Uglavnom plašimo se straha pa ga potiskujemo iskazujući emocije ne
znajući da njima jasno i glasno pokazujemo strah. Straha se plašimo jer ga
nismo proživeli i pustili sasvim kroz sebe, kroz um i telo i uvideli šta je.
Strah je misao ništa više ni manje od toga. Otpor, nerazumevanje i
neprihvatanje pokreću strah. Strah je misao, pokreće ga misao, misao pokreće
telesne senzacije, misao ga održava i hrani. Pošto nas je strah od straha,
potiskujemo ga bežanjem u razne aktivnosti, emocije i tako ga samo jačamo.
Jedna jedina misao je dovoljna da vas izvede iz svake emocije. Da ne zaboravim da naglasim: ljubav nije
emocija, to je stanje. Od ljubavi smo
stvorili emociju nalivajući je računom, strahom, nesigurnošću, vezivanjem i
zato je i tražimo jer ne vidimo šta je. Ljubav je prepuštanje, prihvatanje,
poverenje, poštovanje a ne račun koliko ti meni toliko ja tebi ili posesivnost,
potreba, imetak… Ljubav se ne traži nego se daje. Imate je u neograničenim
količinama kad uvidite šta je.
Pitanje: čemu će
služiti um ako ne veruje u sopstvena a ni tuđa znanja. Onome čemu je i
namenjen, razradi ideja, planova, kreacija, mašti. Umom možete tražiti
sigurnost, mir, sreću, ljubav ali one ne stanuju tamo.
Pitanje: Kako da
zaustavim misli, da se borim, šta da im radim, da meditiram? Umom ne možete zaustaviti misli, ne može se
boriti jedna misao protiv druge. Možete misliti samo jednu misao, ne dve u isto
vreme. Meditacijom ćete između ostalog uvideti da možete biti bez misli, ali kad ne
meditirate one su i dalje tu. Imate nebrojeno situacija u iskustvu kad nema
misli, da li ste tada bezumni? Misli se
pojavljuju i ako im ne pridajemo pažnju i značaj one nestaju.
Pitanje: Kako ću ja
to naučiti, usvojiti kad nema učenja, vežbanja, treniranja, kako je to
moguće? Kako ste naučili da hodate? Prvo
ste puzali pa padali i ustajali, u moje vreme nije bilo hodalica i dubaka. Nema
šta da se uči jer to je uvid. Uvid u sopstveno iskustvo. Sagledao sam da sam
padao, da sam sam sebe spoticao, da sam za padove okrivljivao druge, a
sagledavanjem vidim da su mi ti padovi omogućavali da ustanem, da rastem, da nisu krivica i greške ni moje ni tuđe i da
sad mogu da hodam a da se ne spotičem o sopstvene misli, stavove, emocije jer
sam rešio da odgovornost za svoj život uzmem u svoje ruke a ne da krivca tražim
i dalje u drugima, i u okolnostima. Iako
znam da će i dalje biti padova bar ne moram sam sebe da spotičem.
Pitanje odnosno stav:
Ja to ne mogu, emocije su jače od mene,
nemam vremena da razmislim jer se one odmah pokreću. Emocije ste dugo gradili i one ne nestaju
odjednom, jer nema te gumice koja može da ih obriše. Uvidom i odlukom da se
menjate, jasno vam je da su vas verovanja, ocene, stavovi sputavali i
saplitali, ograničavali razumevanje odnosa, situacija, realnosti. Kad je to
jasno, jasno iz sopstvenog iskustva a ne zbog mojih reči, tada emocija koja se
javlja nema mentalnu, umnu podršku, pokreće se po navici ali nema šta da je
održava, pa se vremenom smanjuje i nestaje, jer su je samo misli održavale.
Stav: Ja volim svoje
emocije, volim da pokazujem drugima da mi je stalo do njih, ne bi mogla da
živim bez tog iskazivanja, to ne bi bila ja.
Vi jeste ljubav ali ste tu ljubav umotali u emocije dodajući joj strah,
pa na primer iskazujete ljubomoru da bi
uverili partnera da ga volite, a ljubomorom kreirate sukob. Posesivnost - partnera
želite da posedujete i menjate umesto da mu ne narušavate slobodu pa proizvodite
sukob, a kad se promeni i prilagodi vašim željama primetite da to nije ona
osoba u koju ste se zaljubili. Iskazujte ljubav a ne emocije i strahove.
Stav: Ja sam vernik,
nisu mi jasna tri principa, čini mi se da se ne slažu sa mojom verom. Tri principa su uvidi u vaše iskustvo,
sagledavanje načina na koji ste kreirali svoja znanja, stavove, iskustva, i
nemaju nikakve dodirne veze sa vašom verom.
Stav: Nemam ja
vremena za to, ja imam puno svojih obaveza, briga, potreba, želja. Upravo
uvidom u sopstvenu kreaciju spoznaćete koliko ste vremena uzalud potrošili.
Pitanje: Mogu li ja
stalno biti ˝prisutan˝ da ne podležem navikama, emocijama. U početku ne ali što je jasniji uvid u svoje prethodno
ponašanje, verovanja i znanja, sve manje je misli koje ˝maltretiraju˝
jer je sve manje pažnje na njima.
Resetovanjem uma dešava
se regeneracija mozga, dekristališu se putanje koje pokreću navike. Prisustvom,
neusmerenom, opuštenom pažnjom automatski prestaje memorisanje nepotrebnih novih
emocionalnih zapisa, ne pokreću se, ne podržavaju se navike ni emocije iz
memorije, i mozak se podmlađuje, čisti, a sa njim i telo.
Ja nisam tu da vas
učim, da vas menjam, nema potrebe da verujete mojim rečima. Potrebno je da verujete sebi, da sagledate
svoja iskustva, da ih prepoznate i odlučite šta ćete dalje. Ja sam tu da
vam pokažem kuda da gledate, a ne šta da vidite. Bitne su reči koje čujete, ne govornik, ne ja. Sve što vam prenosim
već imate u sopstvenom iskustvu, ali niste osvestili. Bitno je da imate nefokusiranu, opuštenu pažnju, da niste napeti,
nervozni dok slušate, da ste prisutni – ne samo telom i umom. Ako slušate sa željom da naučite, da dobijete
nove informacije tada ćete moje reči, rečenice ocenjivati porediti odbacivati
ili prihvatati u skladu sa vašim sopstvenim stavovima pa nećete sagledati svoja iskustva i tada
ćete poneti samo neke informacije, koje će se ubrzo nestati, neće biti,
promena, odluka. Nepotrebno je poređenje
znanja, jer je najvažnije iskustvo, vaše sopstveno iskustvo a ne znanje. Ne verujte mi, pitajte me, još bolje i važnije
pitajte sebe tamo su odgovori i uvidi a
ne kod mene.
U životu, prirodi sve
je jednostavno, sve ima svoj tok u neprestanom kretanju, a da bi umom
razumeli šta se, kako se, zbog čega se dešava u realnosti izumeli smo
tumačenja, verovanja, zakone, izuzetke, pravila i sebi ograničili uživanje u
životu. Što su ta tumačenja komplikovanija, zamršenija to su dalje od istine.
Tri principa objašnjavaju isto ono što i druga ozbiljna
učenja, ali za razliku od njih pošto oni nisu teorija, nema učenja i vežbanja, uvidi u sopstveno iskustvo su trenutni a samo
strahovi od promena mogu da odlože odluku i primenu tih uvida.
Mail: e1zemun@gmail.com
Telefon: 069 26 04 961
Skype: e1zemun
Telefon: 069 26 04 961
Skype: e1zemun
Нема коментара:
Постави коментар
Hvala na komentaru