Kako slušamo ono što
nam neko govori? Da li samo slušamo, ili dok slušamo mislimo o tome, pa imamo
svoje unutrašnje dijaloge, ocene, zaključke, stavove istovremeno dok slušamo pa
nam nešto prija, volimo da čujemo, nešto ne želimo i ne volimo, s nečim se
slažemo, nečemu opiremo.
Šta uopšte čujemo dok postoji žamor u umu, da li čujemo
izgovorene reči, da li vidimo ekspresije onog koji govori, prepoznajemo li
emocionalno stanje onog s kim razgovaramo, da li osećamo svoje trenutne
telesne, emotivne reakcije, ili čujemo
uglavnom samo svoj žamor koji se istovremeno odigrava. Dok se taj žamor misli
dešava u umu ograničava nam prijem informacija koje donose čula i u stvari mi
ne razgovaramo sa sagovornikom nego sami sa sobom pa nit smo svesni onoga što
nam govori, niti smo svesni svojih reakcija jer imamo istovremeno svoj
unutrašnji dijalog. U toku takvog
razgovora mi režiramo i kreiramo i što je najbitnije memorišemo svoj igrani
film koji nije dokumentarni jer nije zabeležio ono o čemu se razgovaralo nego
sopstvenu uveliko izmenjenu iluziju razgovora.
Možemo li čuti reči, biti svesni značenja tih reči, svesni
ekspresije sagovornika, svesni svoje reakcije na te reči u trenutku razgovora.
Možemo samo ako nemamo svoj unutrašnji film koji se dešava istovremeno dok slušamo.
Kakvu korist imamo od toga što čujemo, razumemo,
sagovornika, partnera, bližnjeg ili bilo koga bez unutrašnjeg žamora, filma
koji se istovremeno dešava?
Osnovno je što tad
nema otpora onome što čujemo jer nam je pažnja usmerena na sagovornika u
prostoru i vremenu u kom jesmo, a ne na svoj unutrašnji umišljeni dijalog. Kad
nema tog otpora ne pokreće se navika, obrazac ponašanja, nema potrebe da
branimo ni sebe ni svoje stavove, i u stanju smo da reagujemo i odgovorimo na
ono što čujemo i šta situacija zahteva svesno jasno i adekvatno, bez preterivanja, bez odbrane,
bez agresije.
Sledeće i ne manje važno je kad komuniciramo sa nekim bez
unutrašnjeg filma je to što ne režiramo novu epizodu, što ne nadograđujemo i
uvećavamo ono breme i teret koji imamo i iz koga se ranije i pokretao otpor. Samom pažnjom tokom
komunikacije prestaje i memorisanje, proširivanje i učvršćivanje stečenih
navika. Postajemo prisutni sasvim i u potpunosti i ne samo da čujemo, vidimo,
razumemo sagovornika nego čujemo, razumemo i sebe ali i sve ostalo šta se
dešava u datom momentu oko nas, zvuke, dešavanja, jednostavno imamo sasvim
drukčije i potpuno iskustvo trenutka, sagovornika, sebe, sredine.
Zatim ništa manje
važno je što se na taj način oslobađamo otpora, navika, nesvesnih
postupanja, strahova, briga, stresova, depresije, stavova, ograničenja koje smo
sami sebi nametnuli jer smo verovali sopstvenom ˝znanju˝.
Formiramo ne nove nego sasvim drukčije odnose sa svima,
naročito sa onima koje volimo jer oni imaju našu potpunu pažnju u svakom
trenutku, prisutni smo sasvim, u stanju smo da ih uvek razumemo, oni osećaju
našu pažnju, posvećenost i razumevanje pa se vremenom i sami menjaju kad uvide
da su im nepotrebni otpori koje su ranije imali prema našim rečima, postupcima,
stavovima.
Oslobađanjem od stavova, ˝znanja˝, navika postajemo slobodni
od sopstvenih ograničenja, osećamo novi kvalitet života, bistrina i jasnoća
nisu više retko prisutna stanja nego trajno trpna, oslobađa se kreativnost,
lako uočavamo ˝znake pored puta˝, bez umovanja i ocenjivanja znamo šta se
odigrava jer imamo ˝široku˝ sliku, mnogo bolju rezoluciju, percepciju dešavanja, situacija, reči, jednom rečju
svega. Intuicija postaje dostupna i razumljiva
u svakom momentu kad se pojavi, jer to više nije momenat nego svesnost u svakom
trenutku.
Da li sve ovo znači da nam je um nepotreban, da ne treba
misliti? Naravno da ne, um je stalno prisutan, ali tad se vraća onoj osnovnoj
funkciji zbog koje i postoji. Misli se
ne pojavljuju u umu nego u svesti i umom se ne možemo boriti protiv misli,
sprečavati, izbegavati, možemo ih prihvatiti takve kakve jesu, sa ili bez
davanja pažnje, značaja. Meditiranjem samo uviđamo da mi nismo naše misli i da
možemo bez njih. Iz sopstvenog iskustva znamo da često govorimo i postupamo bez
razmišljanja, iz navika, stavova sopstvenih ˝znanja˝ ali to ne uviđamo. Kad to osvestimo i uvidimo jasno nam je da ne
reagujemo iz uma nego iz navika i ˝znanja˝.
Ako nam je i to jasno tad se javlja uvid da uglavnom postupamo, govorimo
i živimo u prošlom vremenu a ne u sadašnjem trenutku. Jedino što nam je potrebno da živimo sadašnji
trenutak jeste pažnja. Ne pažnja na ono što nam je samo ispred nosa, ne fokus i
usmerenost na nešto posebno, nego potpuna prisutnost. Sve vreme i dok smo pod uticajem navika,
filmova koji se odigravaju u umu ali i kad smo potpuno prisutni u vremenu i
prostoru naša čula primaju informacije. Dok imamo unutrašnji žagor selektivno i
ograničeno razumemo primljene informacije, što znači da su nam i ocene i
stavovi ograničeni.
Um nije ni sluga ni gospodar um je alat koji nam ili
olakšava ili otežava život. Um služi da prihvatimo nova iskustva, činjenice,
bez otpora jer su one takve kakve su bez obzira da li ih potiskujemo,
redukujemo, poništavamo. Svaki otpor nas ograničava. To ne znači da se slažemo
sa svime što se dešava i da ne treba da reagujemo, nego da naš odgovor i
reakcija dolazi iz intelekta ili iz ljubavi i trenutnog stanja a ne iz prošlosti.
Um je potreban da se organizujemo, da planiramo, da kreiramo, da istražujemo,
da uživamo a ne da nas ograničava. Sigurnost, ljubav, sreća, mir su stanja koja
ne proizilaze iz uma, iako ih umom tražimo dok se ne razočaramo.
Sve je u postojanju i životu jednostavno ali prihvatili smo
navike da ga sami sebi zakomplikujemo a te navike nas ograničavaju i
sprečavaju. Da bi to promenili, da bi sebe promenili nije potrebno ići daleko,
tražiti i učiti.
Potrebna nam je samo pažnja, ali ne ona koja je usmerena na
nešto, ne ona koja uzrokuje napetost, tenziju u telu i umu nego samo opuštena
pažnja koja je u stvari prisutnost, svesnost. Ništa više i ništa manje o toga.
Mail: e1zemun@gmail.com
Telefon: 069 26 04 961
Skype: e1zemun
Telefon: 069 26 04 961
Skype: e1zemun
Нема коментара:
Постави коментар
Hvala na komentaru